Tilbake til alle arrangementer

Høstkonsert med Lillehammer symfoniorkester og kor

  • Maihaugensalen Lillehammer (kart)

Søndag 3.november ønsker Lillehammer symfoniorkester- og kor med sin dirigent Christian Skarbø Tennfjord velkommen til sin årlige høstkonsert i Maihaugsalen. Konserten består av to deler.
I den første delen presenteres utvalgte arier og korsatser fra Caesar Francks opera Hulda. Librettoen er basert på Bjørnstjerne Bjørnsons skuespill Halte-Hulda, som utspiller seg på Romsdalskysten i det 11. århundre. Operaen har aldri blitt oppført i Norge. Den skal settes opp i sin helhet Lillehammer i april neste år. På konserten den 3. november møter vi to av hovedrollene i operaen, Ivi Karnezi som Hulda og Ingeborg Gillebo i rollene som Gudrun og Huldas mor. De skal synge hver sin arie, og en duett, sammen med operakoret og Lillehammer symfoniorkesteret. Litt mer om Hulda senere.
I konsertens andre del skal det urframføres et verk for solofiolin og orkester av Christian Skarbø Tenfjord, som også er dirigent for orkesteret. Det er komposisjonen Rhapsody for fiolin og orkester med konsertmester Eivind Nåvik som solist.
Tenfjord sier at tanken bak Rhapsodyen var å skrive et verk som var godt etablert i en neoromantisk stil, men som hele tiden beveget seg fremover mot et mer modernistisk uttrykk. Målet var å skape et musikkverk som er utfordrende for både solist og orkester, samtidig som det skal være moro å lytte på. Fiolinsoloen i Rhapsodyen starter i det romantiske uttrykket og beveger seg mer og mer inn i en dansesats.
Også resten av programmet i den andre delen er satt sammen utfra temaet dansen og romantikkens verden. Det skal fremføres tre rene danser av henholdsvis Dvorák, Borodin og Musorgsky i tillegg til romantiske stykker av Mascagni og Elgar.
Når det gjelder operaen Hulda så forteller Olemic Thommessen, som er initiativtaker og primus motor for operaprosjektet at dette vil bli en gigantisk oppsetning og en stor satsing, både kunstnerisk, kulturelt og økonomisk. Han sier at det er imponerende at Lillehammer symfoniorkester- og kor har tatt denne utfordringen.
Operaen er ifølge Thommessen, sjeldent spilt i sin helhet. I 2019 ble den oppført ved operaen i Freiburg, som har spesialisert seg på å hente frem glemte operaer av kjente komponister.
En særlig viktig grunn til å framføre verket i Lillehammer er tilknytningen til Bjørnson. LSOK tar med denne satsingen operaen hjem!
Thommessen ser det også som spesielt verdifullt at publikum får møte hovedsolisten i denne konserten, sopranen Ivi Karnezi og mezzosopranen Ingeborg Gillebo. Han karakteriserer hovedrollen «Hulda» som stor og krevende. Den synges av Ivi Karnezi. Sagakvinnen Hulda er en sterk og mangefasettert kvinneskikkelse som gjør opprør for å hevne uretten som er blitt begått mot hennes familie. Karnezi har tidligere sunget hovedrollen Donna Anna i Mozarts opera Don Giovanni, vært solist i Verdis Requiem og hatt sentrale roller i operaer av blant andre Verdi, Mozart, Puccini og Tchaikovskij ved noen av de største operascenene i Europa.
Vi er stolte over å kunne kalle Ingeborg Gillebo vår egen operastjerne. Hun kommer fra Øyer og har oppnådd solide internasjonale resultater, med debut på The Metropolitan Opera og opptredener ved operafestivalen i Bayreuth. Hun vant 2. pris i Dronning Sonjas Internasjonale Musikkonkurranse i 2011, og fikk etter dette en rekke oppdrag på internasjonale scener.
Thommessen minner om at operaoppsetningen til våren vil bli den største enkeltproduksjonen på kulturfronten i Mjøsregionen siden OL. Prosjektet henter krefter, både profesjonelle og amatører, musikere og andre aktører, lokalt, regionalt og nasjonalt og involverer rundt 150 personer. Det er denne store musikkbegivenheten vi får en forsmak på under årets høstkonsert
Operaoppsetningen innebærer et betydelig økonomisk løft. Mange gode krefter samarbeider om å dra prosjektet i havn. Utgangspunktet er et samarbeid mellom Stiftelsen Opera Lillehammer og Maria Bjørnson Stiftelse I tillegg gis det finansiell bistand fra Knut Berg Stiftelse, Sparebankstiftelsen, kommune og fylke og Sparebank 1, Gudbrandsdal.
Olemic Thommessen påpeker at denne produksjonen er svært viktig for kultur- og musikklivet i vår region. Foruten å bygge samarbeid, løfter den musikk- og kulturlivet i regionen og gir lokalt kultur- og musikkliv noe å strekke seg etter.

Forrige
Forrige
3. november

Sundquist-seminaret

Neste
Neste
3. november

Folk og klassisk med Amanda Noor Vatn og Oslo kammerorkester